donderdag 30 september 2010

Psalm 133

Ter voorbereiding op een serie preken in het nieuwe kalenderjaar met als thema "de bedevaart", ben ik de afgelopen dagen in mijn stille tijd bezig geweest met Psalm 133. Een prachtige psalm. U kent mogelijk het Hebreeuwse liedje: Hineh ma tov. Op You tube vind je wel een leuke versie van dit nummer. http://www.youtube.com/watch?v=e0gnILJtQNk
Wat mij opviel in de Psalm was dat hier gesproken wordt over de baard van Aaron. Wat heeft dat te maken met broederliefde? In het 1e Testament wordt gesproken over de heilige zalfolie die bereid werd en alleen voor de hogepriester bestemd was. Als hij daarmee werd gezalfd droop de olie van zijn ongeschoren, witte baard. Die kwam dan terecht op de zoom van zijn kleed. Letterlijk staat er: de mond van zijn kleed. D.w.z. de halsopening. Onder die halsopening en zijn baard droeg hij op zijn borst de stenen met de namen van de twaalf stammen van Israel. Daar waren ook de twee stenen: Urim en Tummim. De stenen der beslissing. Allemaal prachtige symboliek die ik graag tot mij neem ter voorbereiding op het Raadsweekend van 1 t/m 3 okt. as. Broederlijk samenzijn. De kudde van de Heer voor Gods aangezicht brengen, zoals de hogepriester dat ook deed. De beslissingen en visie met elkaar doorbidden. Ik zie ernaar uit.
Zondag presenteert de Raad zich in beide diensten. In de eerste dienst spreekt Arno Post en vieren we het avondmaal. (ook dat is broederlijk samenzijn) In de tweede dienst hoop ikzelf te spreken over het thema: religie of relatie.
Ik sluit af met een mooie joodse berachah uit Ps. 133:3: Baruch atah Adonai, Elohenoe, Melech ha olam, shevet achiem jachad. (Gezegend zijt Gij, Heere, onze God, koning van het helaal, die broeders tezamen doet shabbaten/ rusten).

Shalom,

Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten