zaterdag 19 december 2009

Merry Christmas

Een kort berichtje voor de kerstdagen beginnen.
Aan iedereen een merrie christmas toegewenst en een heel gezegend nieuwjaar.

"Wie het miene meakt" is rond Zeeuws voor: "Wie heeft mij gemaakt?" Als jochie van 6 of 7 vroeg ik dat al aan mijn ouders. Of het vroege seksuele voorlichting was of een tijdige filosofische inslag weet ik niet. In elk geval weet ik dat ik uit het register van Adam geboren ben (Mt.1:17) maar wedergeboren en door adoptie toegevoegd aan de familie van God. (Gal. 4:4-6) De geboorte van Jezus, zijn leven en sterven, herinnert ons daaraan. Een plaatsje in het voorgeslacht van Jezus zou mij niet misstaan. Ik zou me voegen bij een hele reeks namen van onvolmaakte mensen. Nog beter is een bijschrijving in dat andere register van 'zonen en dochters'. Het boek des levens. Door adoptie toegevoegd aan een nieuwe familie. Jezus heeft al het oude meegenomen in het graf en daarvoor iets nieuws in de plaats gebracht!

Een mooi gedicht van Sander Hunink gaat daarover:

Sterven en geboren worden
De adem van vuur over het ijzige meer van mijn ziel,
doet kringen maken als stemmen in mijn hoofd;
oeroude ritmes dansen zij, oeroude liederen zingen zij.
Zij zijn mijn bloed dat als een storm door mijn aderen raast.
Zij doen trommels galmen over het weidse landschap van mijn geest
Zij vertellen verhalen rond mijn vurige emoties.
Wie zijn zij die mij doen verlangen
wie zijn zij die mij sterven en geboren worden
bij elke gedachte
en vragen
wie ik ben, wie heeft mij gemaakt?
Blessies,
Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten