donderdag 17 december 2009

de tiendaagse veldtocht

Zo wordt de periode rond de kerstdagen genoemd voor predikanten. En inderdaad is het jaarlijks een drukke tijd. Veel spreekbeurten in de eigen gemeente op kerstavond, eerste kerstdag, de zondagen daarvoor en daarna, in bejaardenhuizen (Ronssehof), verenigingen, bijbelkringen (Maranathakring Den Haag) enz.
Hoewel het drukke dagen zijn, geniet ik er altijd weer van. De sfeer in huis, de gezelligheid, de vooruitzichten rond kerst enz. Zeker als je effe naar buiten kijkt! Wat een uitzicht hebben wij in Gouderak!!

Om helemaal in de kerstsfeer te komen gaan we zaterdag het huisconcert bezoeken van Renate Algera en Tilly Tollenaar. Genieten van prachtige muziek en gezelligheid!
Ook is binnenkort de jaarlijkse vergadering van het AWF stichtingsbestuur waar ik deel van uitmaak. Een vierkoppige gezelschap. Ton Zeeuw, Bert de Pijper, Arie Verduijn en ondergetekende nemen de jaarstukken door. Maar nog interessanter is om iedere keer vol verbazing te horen hoe de Here God wereldwijd aan het werk is binnen ons gemeenteverband. In Irak bijvoorbeeld. Nog steeds staat het dagelijks leven in Irak in het teken van angst en terreur. Na een periode van betrekkelijke rust vielen er in Bagdad alleen al in de maand oktober 410 doden door aanslagen. Ook de CAMA-kerk was in het verleden doelwit. Haar predikant, Chasan Thomas - die ik persoonlijk ken en een aantal keer heb ontmoet - werd gewaarschuwd toen een complot om hem om het leven te brengen aan het licht kwam. Hij verhuisde naar Koerdistan, waar een internationale kerk is ontstaan. Ondanks de aanhoudende terreur blijft de gemeente in Bagdad (zie foto) groeien.
Zo'n duizend mensen bezoeken de zondagse diensten. Irakese christenen zijn bezig met het starten van nog achttien gemeenteprojecten in andere delen van Irak. In het noorden werden onlangs negen mensen gedoopt in een bergstroom. Ook zij vieren binnenkort kerst, maar onder heel andere omstandigheden dan wij.
Zondag wordt beslist een feestdag. Vier baby's worden in de eerste dienst opgedragen. In de prediking denken we na over David. God bouwt voor hem een koningshuis. Een profetisch woord over de komst van de Messias! Indrukwekkende teksten uit 2 Sam. 7
In de tweede dienst gaat het over het boek van Philip Yancey: Genade: wat een wonder.
Ik moet daarbij denken aan de tekst uit Tit.2:11 “Want de genade Gods is verschenen aan alle mensen, heilbrengend....” Als dat geen toepasselijke tekst is rond de kerstdagen, dan weet ik het niet meer.
Hoop iedereen weer te zien as. zondag in één van de diensten.
Blessies en shalom
Arie

1 opmerking:

  1. Shalom Arie, Wat ben ik toch blij met die Aweetjes van jou zeg!, Ook las ik, dat er niemand op reageerd. Ik denk, dat het juist goed is, om naar aanleiding van deze stukjes af en toe eens een reactie te sturen. Wat een bijzondere gemeente in Bagdad zeg! Zal je zeggen, ik wist dit dus niet. Mijn indruk van Irak is een heel slechte! Vooral, omdat er nogal wat narigheid komt uit Irak voor Israël. Soms is het dus wel eens goed, om te horen, dat in Irak niet alleen maar uit nare mensen zijn maar dat er ook erg veel christelijke mensen wonen. Die vergeten we eigenlijk. Tenminste ik wel. Als ik Irak Iran of een andere Arabische plaats hoor, lopen er al griezels over mijn rug. Eigenlijk is dat dus ook weer niet goed!

    Gisteren kreeg ik mijn kerstgeschenk uit Nijkerk van Israël Producten Centrum.

    Een stukje uit de bijgaande brief:

    Bijgaande wandhanger is de landkaart van Israël. De Hebreeuwse tekst is "Am Israël chai" wat betekent: "het volk van Israël zal leven". Deze landkaart is gewmaakt van de overblijfselen van een Kassam raket. De vertaling van het certificaat luidt als volgt:

    "En zij zullen hun speren tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen "(Jesaja 2:4) 'En hun kassam raketten tot rozen'
    Bijgaande: Certificaat van echtheid:
    Dit stuk is gemaakt van de overblijfselen van palestijnse raketten die afgevuurd werden op Sderdot en andere Israëlische dorpen gedurende de Gaza oorlog in januari 2009

    Eerder stond in die brief het volgende:

    Zuidelijk Israël werd de afgelopen jaren getorpedeerd door Kassam raketten vanuit de Gazastrook. Om deze vijandige agressie te stoppen trokken Israëlische soldaten dit gebied binnen. Israël werd vals beschuldigd van oorlogsmisdaden die begaan zouden zijn en de anti-Israël gevoelens namen gedurende het jaar zeer toe. Op dit moment dat ik u dit schrijf is de minister-president van Zweden, die toevallig ook voorzitter van de EU is, van plan om morgen (8 december) Oost Jeruzalem als hoofdstad van de palestijnse staat uit te roepen.

    Als laatste:
    Wij hopen en bidden dat de langverwachte Messias spoedig mag komen en dat deze prachtige profetie van Jesaja helemaal vervuld zal worden.

    Shalom Joke Harcourt, consulente IPC

    BeantwoordenVerwijderen