vrijdag 11 december 2009

Chanoeka en Kerst

Soms heb je van die speeltjes die je handen bezig houden. Ik loop vaak met een tandenstoker, speel met de ketting om de hals maar nu heb ik de chanoeka tol. Ik kan niet van het ding afblijven. Constant draait de dreidl op mijn bureau rond en kijk ik op welke letter hij neervalt. Leuk speelgoed. Op het tolletje staan vier Hebreeuwse letters: nun, gimel, hé en sjin. Het zijn de beginletters van de woorden: "Nes gadol haja sjam". Dat betekent: "Daar is een groot wonder gebeurd". Het heeft te maken met het joodse Chanoeka feest, dan van 13 t/m 20 dec. (volgende week) gevierd wordt. Ook in de komende diensten zal er aandacht aan worden besteed. De speciale chanoeka kandelaar wordt naast de Adventkaars ontstoken.
Advent en kerst hebben niet zo veel met elkaar te maken, maar er is wel enige overeenkomst. Beide feesten worden in december gevierd en beiden spreken over de komst van het licht. Wij geloven in de komst van het licht: onze Jeshua, de zoon van David.





Wat ik deze week allemaal heb uitgespookt? Gelukkig iets meer dan spelletjes spelen. Naast de gebruikelijke huisbezoeken is er veel tijd gestoken in de voorbereiding voor de preken rond Advent en kerst. Daarnaast deze week ook een intervisie bijeenkomst bijgewoond in Zoetermeer en collega voorgangers van CAMA ontmoet in de regio. Ook een heerlijke shabbatsmaaltijd gevierd met goede vrienden!
En zondag: Dan is het al weer de 3e Advent. In de eerste dienst hoop ikzelf te spreken over David: een nederlaag wordt een overwinning. Het gaat over de strijd tussen David en de Amelekieten. (1 Sam.30) In de tweede dienst is er weer een boekbespreking: Genade is een risico. Lees Rom.6:1 “We mogen toch niet bij de zonde blijven opdat de genade maar toeneme? Dat zij verre van ons!!”
http://www.youtube.com/watch?v=XLpM7VH8Afw
Blessies en shalom
Arie

1 opmerking:

  1. Thnx, kan ik goed gebruiken voor mijn werkstuk ;)
    Gr Anoniem;;

    BeantwoordenVerwijderen