donderdag 1 oktober 2009

Ledigheid is des duivels oorkussen!

Toen ik deze week de test deed: hoe Calvinistisch ben je? bleek ik een score te hebben van 85%!
Ik vermoedde het al. Arbeidsethos, plichtsbesef, matigheid, zuinigheid; het zijn typische calvinistische trekjes die in onze volksaard zitten en die ik van huis uit ook ruimschoots heb meegekregen.
Daarom was het ook leuk om de tentoonstelling Calvijn en wij te bezoeken in Dordrecht, samen met Rocco. Je leert over zijn leven, zijn werk, luistert naar de Geneefse Psalter van zijn hand en ziet hoe diepgaand hij onze nederlandse cultuur heeft beinvloed.




Zo dicht bij Calvijn heb ik Rocco nog niet eerder kunnen spotten!





Ik herinner me van jaren geleden een uitspraak van iemand in onze gemeente die zei: Calvijn eruit en Jezus erin! De gedachte daarachter was: Laten we met z'n allen een beetje loskomen en uitbundig en enthousiast de Heer prijzen. Daar kan ik best inkomen. Tegelijk: als je leest over hoe Calvijn in zijn tijd de eer van God in alle aspecten van het leven wilde hooghouden, kom je toch onder de indruk!

Tegelijk hebben we samen en passant ook maar genoten van deze dag en van een goedkoop broodje bij de Hema. Want dat is ook Calvinistisch. Genieten mag, maar niet te vaak en niet te duur.

Deze week was ook de week waarin het zendingsteam vergaderde bij Jolijn van de Hoef. Het plaatje laat zien dat we een nieuw leamlid hebben. Banjo de hond heeft zijn partijtje volop meegeblazen!



En dan loopt de week al weer naar zondag toe. Ik zie uit naar een mooie dienst op deze Israel zondag. De vlag en menorah en het Ha Tikva (volkslied) zullen de dienst omlijsten. Nog belangrijker. Lees vooraf Ps. 122 en Rom. 11! In de tweede dienst zal Junus Manuputtij voorgaan.
Ik zie er erg naar uit en hoop iedereen daar weer te ontmoeten. Het belooft een heerlijke zondag te worden.
shalom en blessies,
Arie

1 opmerking:

  1. Hoi Arie,
    Het is maar goed dat je daar een foto van genomen hebt.. ;-) Ik hoorde op school trouwens dat er een Arminius-tentoonstelling in Leiden is. Zullen we daar de rollen een keer omdraaien? ;-)
    Bless, veel zegen voor morgen,
    Rocminius
    (of Rocley; Wesco; :-))

    BeantwoordenVerwijderen