dinsdag 3 mei 2011

Israel

Lieve mensen,
Na een lange periode van voorbereiding, zijn we dan eindelijk op weg gegaan naar Israel. De groep had er zin in. Vrijdagmiddag zijn de meesten van ons opgehaald met de Thalia taxi. De vlucht met Malev airlines verliep voorspoedig. Een tussenlanding in Boedapest en daarna vlogen we door naar Tel Aviv. Aangekomen hebben we onze huurauto's opgehaald. Dat duurde even maar uiteindelijk konden we onze spullen laden en zijn we in de vroege ochtend van shabbat (zaterdag) 30 april naar ons hotel gereden. Daar aangekomen hebben we ontbeten en zijn we ingecheckt. Eerst even wat verloren slaap inhalen! 's Middags zijn we met elkaar naar Jaffa gegaan en hebben we heerlijk gewandeld in de pitoresque straatjes van dit prachtige oude stadje. Ook bekeken we het huis van Simon de leerlooier. (Handelingen 10) Een gezamenlijke maaltijd die overheerlijk was, maakte de dag compleet.
De volgende dag zijn we na het ontbijt in ons hotel naar Jeruzalem afgereisd. Daar moesten we wel even flink zoeken voor we in JadvaShem waren. Gelukkig vonden we de plek na veel omzwervingen. Daar maakte de shoah veel indruk op ons! Zeker op deze dag: 1 mei: Jom Ha Shoah, de dag waarop de holocaust herdacht wordt. We zochten oa. ook naar de Nederlandse plaatsen in de vallei van de Natien. Bij de aanduiding van Gouda stonden we nog even stil! Bijna alle Joodse inwoners van onze stad zijn naar de gaskamers afgevoerd!!
Na deze indrukwekkende ervaring zijn we naar de Herzl berg gegaan en bezochten daar de graven van de verschillende presidenten van Israel. We wandelden door het prachtige park en hebben daar ook heerlijk gepicknickt.
Toen door naar Talpyot, een wijk in Jeruzalem. We bezochten het graf van aartsmoeder Rachel op de weg naar Bethlehem. Dat viel tegen. Naast de grimmige sfeer die er hing, werd de locatie ook volop herbouwd, waardoor er betrekkelijk weinig te zien was. Toen zijn we naar Tayelet gegaan. De Haaspromenade en genoten van het uitzicht over de heilige stad. Daarna hebben we geweldig lekker gegeten in de Kibboets Romot Rachel!