zaterdag 6 maart 2010

Laat mij toch slorpen van dat rode, dat rode daar!

Misschien kent u deze woorden. Ezau sprak ze uit naar zijn broer Jacob. Moe en hongerig was hij van de jacht thuisgekomen. Niets gevangen. Nu lonkte de linzensoep die Jacob in zijn tent had bereid. Jacob gaf het hem. In ruil voor het eerstgeboorterecht.
In “Bijbels Culinair”, het kookboek van Ds. Han Wilmink lees je erover. Een boek vol heerlijke, bijbelse recepten met interessante beschrijvingen. Leuk om te maken. Ik kreeg het boek op mijn verjaardag van de kinderen. Voorin was geschreven:”Lieve papa: Dit vonden we nu echt iets voor jou. Na het etentje dat je verzorgde voor Jesse's verjaardag zagen we een talent in jou ontpoppen. Met behulp van dit boek kun je dit voortzetten. We verheugen ons nu al op de 10 gangen diners!! Liefs van je kinders en schoonzoon.”
Dus ben ik regelmatig vrijdagmiddag aan het kokkerellen als er gasten aan tafel zijn.
Hier een recept. “Salade met gebroken tarwe.” (6 personen)
Benodigdheden: 350 gram Bulgur of Couscous, ½ liter koud water (eventueel met wat granaatappelsap), verse citroensap, 50 ml. extra vergine olijfolie, twee kleine komkommertjes, één bosje peterselie, één bosje verse munt, vier bosuitjes, 100 gram olijven, 50 ruccola, 50 gram pijnboompitten, 100 gram fetakaas, zeezout, vers gemalen zwarte peper.
Bereidingswijze: Laat de bulgur 20 minuten in het water wellen. Rooster de pijnboompitten lichtjes. Snij de komkommer in kleine stukje. Was en snij de peterselie, de munt, de olijven en bosuitjes in kleine stukjes. Klop de citroensap en olijfolie door elkaar en meng het door de bulgur (of couscous). Voeg de overige ingrediënten toe. Was de salade en doe die onderin de schaal als een bodempje. Voeg vervolgens de gewelde bulgur (met ingrediënten) toe. Breng op smaak met zout en peper en 'decoreer' alles met de fetakaas en de pijnboompitten.
Eet smakelijk!
Arie

3 opmerkingen:

  1. Wat een grandioos idee van je kinderen en schoonzoon zeg!!! Een keukenprins in wording??? Moet wel lukken met dit boek Arie!
    Is dit ook iets voor Happie? hihihi
    Shalom Joke

    ps, ik heb nu ook een blogspot gemaakt. Speciaal voor Israël Producten Centrum en mijn openhuis op 8 mei voor de kilometers naar Israël

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verrassing.....
    Vanavond ben ik voor de 1e keer naar de kringavond geweest bij Diana op Veenzoom 34. Wat denk je, we hebben op de 23e de pesachavond daar, en nu maken we allemaal iets uit jou mooie kookboekje.
    Ik mag de salade maken die op blz. 69 staat.
    Het was een heel fijne avond Arie! Speciaal omdat ik eergisteren om voorbede had gevraagd voor de komende Israëlreis goed te kunnen voor bereiden. Na afloop van de dienst kwam Diana naar me toe. Het gebeurde gewoon. Antwoord van onze Vader???? Ik denk het zeker te weten dat dat zo is. Vanavond weer gebeden voor mijn goede voorbereiding. Het voelt als een warm bad!
    Wat is het gebed toch bijzonder om te mogen ervaren zeg!
    Zo liefdevol opgenomen te worden in een kring!!!!
    Het voelt zo goed!
    Ik herkende gelijk dat boek wat jij van je kinderen hebt gekregen. Het was, alsof God dit al voor mij had voorbereid via jou kinderen en schoonzoon met dat kookboekje! Ik herkende de foto en het recept gelijk!

    shalom Joke

    BeantwoordenVerwijderen