donderdag 11 november 2010

Vrijheid in verantwoordelijkheid

Deze week heb ik een aantal seminars gegeven in de CAMA gemeente Zoetermeer over Israel en het Jodendom. Daarom werd ik, dinsdag jl., extra bepaald bij 9 november. Op die dag in 1923 trokken Nazi's o.l.v. Hitler Munchen binnen. De poging tot coupe mislukte. Op 9 november 1938 was de bekende Reichs Kristallnacht: het begin van de massale Jodenvervolging in Duitsland en later in heel Europa. Op 9 november 1989 viel de Berlijnse Muur. Ik herinner me de uitgelaten menigte die de muur was beklommen en weghakte en door de nauwe grensovergang naar de vrijheid dromde. Dat betekende ook vrijheid voor de vele Joden die uit Oost Europa konden terugkeren naar het vrije beloofde land. Vrijheid; een kostbaar goedje. Zeker niet vanzelfsprekend. Iets om in verantwoordelijkheid mee om te gaan en niet in vrijblijvendheid.
Daarnaast een interessante recentie gelezen over het nieuwe boek van Ds. André Troost: "Engel naast God: Hoe goddelijk is Jezus?" De auteur is iemand die de vrijheid neemt om in verantwoordelijkheid diep na te denken over het mysterie van het geloof. Ik ga het boek zeker aanschaffen en lezen.
Zelf leef ik ook toe naar as. zondag. In vrijheid komen we als gemeente samen. In de eerste dienst zal Arno Post spreken. Ikzelf ga voor in de tweede dienst. "The radical Cross". Het kruis van Christus. Oorspronkelijk een martelwerktuig van de Romeinen. Nu een symbool van vrijheid.
Tot zondag.
Blessies en shalom,
Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten