vrijdag 12 februari 2010

Evangelische Spiritualiteit.

Dat was het thema van de jaarlijkse voorgangers conferentie op de Betteld van de ABC gemeenten. Het waren de afgelopen week een paar heerlijke, inspirerende en ontspannen dagen. Veel netwerken, mooie en indringende gesprekken, goede lezingen en ook samen gehuild en gelachen!
Wim van Velzen, docent aan de CHE in Ede gaf in zijn lezingen ons prachtige Keltische gebeden.
Zie ook: http://www.keltischegebeden.nl/
Eén mooi, kort gebed wil ik hier noemen:
Zegen voor mij, o God,
de grond onder mijn voeten:
zegen voor mij, o God,
het pad waarop ik ga.

Natuurlijk is zo'n conferentie ook een moment om een glas bier te drinken met collega's bij de open haard. Op de foto Paul en Liesbeth Ruhlman uit Boskoop, Peter Stolk uit Zoetermeer en Jan en Lilian Wolsheimer uit Woerden.
Ontroerend was het verhaal van Simon van Groningen uit Bovenkarspel die oa. vertelde over het overlijden van één van hun kleinkinderen. Hij noemde een lied dat in mijn gedachten blijft hangen:

Daarboven juicht een grote schaar', van kin'ren voor Gods troon,
verlost van zonde, van gevaar, tot eer van 's Vaders zoon.
Nu klinkt een lied, de Heer ten prijs, die aan het kruishout stierf,
en in het hemels paradijs, een plaats voor ons verwierf.
Dat is een 'spiritualiteit' die ik herken.
Hopelijk wordt ons geestelijk leven weer gevoed as. zondag in één van de diensten. Ik zie ernaar uit om Henk van Dorp te ontmoeten en opgebouwd te worden vanuit het Woord van God. Parousia Gouda weet intussen dat hij altijd een boodschap van de Heer meeneemt. In de 2e dienst spreekt Mark van Sorge over Ef.2:10 “Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God van tevoren heeft bereid, opdat wij daarin zouden wandelen.” Ook dat is Spiritualiteit. Het een hoofdletter!
Alvast een heel gezegende eerste dag van de nieuwe week.
Blessies,
Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten