maandag 17 mei 2010

Wassen beeld of wassen neus

Misschien denkt u dat het bijgevoegde plaatje komt van het bezoek aan het Madame Tussaud wassenbeeldenmuseum in Amsterdam. Dan hebt u het mis. Elisabeth van Zijl en ikzelf zijn vandaag op uitnodiging van de Christenunie naar een bijeenkomst geweest van Evangelische voorgangers en leiders in de oude vergaderzaal van de Tweede Kamer in Den Haag. Een boeiende en inspirerende dag. De verkiezingen komen eraan en er staat veel op het spel. Dat vraagt allereerst gebed voor de overheid, maar ook gesprek, uitwisseling en bezinning. Op zo'n dag loop je - naast vice premier André Rouvoet - natuurlijk ook allerlei collega's tegen het lijf en ben je ook volop bezig met netwerking! Ook niet onbelangrijk. Hierbij nog een plaatje van een gesprekje tussen mijzelf en René Millenaar, voorganger van de CAMA gemeente Den Bosch.
Daarna gelijk door naar Happie. Gezellig eten met een grote groep Parousianen! Ook leuk. Vervolgens aansluitend de kringleidersbijeenkomst. Ook geen wassen neus. Ook dat was een mooie en belanghebbende avond waar de visie op kringen nog eens werd bevestigd. Kringen zijn geen wassen neus. We zijn een gezin van vele kringen. Niet alleen de zondagse samenkomst, maar vooral ook de kring. Daar vindt het gemeenteleven plaats. Samen werden we nog eens bepaald bij Handelingen 2. Het verhaal van Pinksteren en de eerste gemeente. Toch ook een gemeente van kleine groepen. (2:41-47) Dat brengt mij bij Pinksteren. Op de kerkelijke kalender een hoogtepunt. De bezieling van de eerste christenen had alles te maken met de uitstorting van de Heilige Geest op de Pinksterdag. In de voorbereiding op de diensten orienteer ik me op het thema van het vierluik dat bij dit feest hoort. "Naar binnen kijken". Ik vroeg mezelf af: Wat zie ik dan in mijn eigen binnenkant? Een wassenbeeld of een wassenneus? Wat is christenzijn en gemeentezijn voor mij? Brengt het mij nog altijd in beweging? Word ik nog in vuur en vlam gezet? Kan ik - net als de eerste christenen in de gemeente van Jeruzalem - nog zeggen: "I am filled with awe and wonder." (Ik ben vol van ontzag en verwondering)?

Misschien gaat u er een weekendje tussenuit. Misschien gaat u naar de Opwekkingsconferentie. Misschien bent u ook gewoon thuis. In dat laatste geval hoop ik u as. zondag weer te ontmoeten in één van de twee diensten. In de tweede dienst is er gelegenheid tot getuigenissen. Dus grijp je kans en deel met anderen wat Vader in je leven doet.

Blessies en shalom,

Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten