woensdag 20 april 2011

Stille week

In deze stille week voor Goede Vrijdag en Pasen is het altijd mijn gewoonte om te vasten. Dat betekent voor ieder wat anders, maar voor mij betekent het dat ik de dagelijkse maaltijden oversla en volsta met water. Veel water drinken! Af en toe wat bouillon. (Bijkomend voordeel: ik mag wat pondjes lichter worden)
Stil is het niet m.b.t. gemeentewerk. Witte donderdag is de grote happening op de Markt in Gouda waar 10.000 mensen worden verwacht. Ook Parousia verleent haar medewerking. Op TV zal het gebeuren live worden uitgezonden en zaterdagavond worden herhaald. (NL.3) Donderdag Markt in Gouda: The place to be!
www.thepassiongouda.nl
Donderdagavond is ook de viering "God met ons" vanuit de gemeente in het gebouw van de Vr. Ev. Gemeente aan de Turfmarkt. After Passion! Kom kijken en luisteren. Rond 21.30 begint het.
Vrijdag is er natuurlijk de Goede Vrijdagdienst en Stille Zaterdag 23 april de Paaswake in de Agnietenkapel in de binnenstad. Een project van de gezamenlijke kerken, waar ik een overdenking zal verzorgen n.a.v. Jes. 21:11,12 "De godsspraak over Duma."
Zondag is het natuurlijk Pasen. Met vier dopelingen en twee diensten!
Verder is het ook geen stille week m.b.t. de ontwikkelingen rond de Zuidplas. Die gaan gestaag door. Stichtingakte opstellen, naar de notaris, bankrekening openenen, gebouw zoeken, contacten leggen, overleg met Raad Gouda en ABC, overleg met de Europeese partnergemeenten etc. Druk, maar gezellig. En God zegent het!
Ook t.a.v. de geplande Israelreis hoef ik niet stil te zitten. De voorbereidingen zijn gedaan en over enkele dagen gaan we vertrekken. De preken en toespraakjes (dagsluitingen) zijn allemaal klaar. Ik heb er enorm zin in. Tijdens de reis zal ik een dagboek bijhouden van alle belevenissen dat op mijn blog wordt gepubliceerd.
Ook rond mijn doctoraalstudie is het niet stil. Vandaag kreeg ik het bericht dat ik officieel ben toegelaten als student voor het verkrijgen van de doctorstitel in de theologie. Half mei hoop ik weer naar Leuven af te reizen om de eerste aanzet te geven. Intussen begint mijn werkamer zich te vullen met artikelen en boeken die nog gelezen moeten worden ter voorbereiding op het colloquim in september. Een mooi debut.
Stil is het dus niet. Je moet dus deze week rond de momenten van vasten extra tijd vrij maken om stil te staan bij daar waar het nu echt om gaat. Het lijden, sterven en de opstanding van Jezus.
Tot donderdag, vrijdag, zaterdag of Paaszondag.

Blessies en shalom,

Arie

Ps Hier nog een foto van het familie uitje van vorige week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten