maandag 11 juni 2012

'k wou dat het altijd rustdag zondag wier....

Ken je nog dat lied over "bruine bonen maandag, frikadellen dinsdag....." Het eindigt met: 'k wou dat het altijd rustdag zondag wier!" En inderdaad geldt dat voor een groot aantal mensen. Na een drukke week eindelijk een rustdag! Maar niet voor predikanten. Afgelopen zondag al vroeg opgestaan om de preek over te kijken. Dit keer zelfs twee. Na de dienst in de ABC gemeente Zuidplas, spoedde ik mij naar de Bethel gemeente in Drachten. Daar moest ik invallen (op het laatste moment) en een spreekbeurt verzorgen over: "De historische betrouwbaarheid van de Bijbel." Geen eenvoudig onderwerp. Niet voor het gemiddelde gemeentelid en ook niet voor mij. Ik had dan ook nogal wat extra werk om me voor te bereiden. Dat is gelukkig goed verlopen. Na een rit van twee uur, was ik net op tijd in de Bethel en kon mijn spreekbeurt houden. Na afloop daar goed gegeten en lekker bijgekletst met deze en gene. Daarna weer een terugreis van twee uur. Om 0.15 uur was ik weer thuis! Een rustdag. Omdat ik niet veel tijd had me goed voor te bereiden op dit onderwerp troostte ik mezelf met de gedachte van Rikkert Zuiderveld uit zijn boekje: "een mens is nooit te fout om te leren."  Hij schrijft: "Toen de dominee op een dag toegaf dat hij ook niet alles wist, begreep opeens iedereen hem." De toespraak (wel 70 min.!) kunt u nazien op de site van Bethel Drachten. http://mediaspeler.bethel.nl/2012/06/de-historische-betrouwbaarheid-van-het-nieuwe-testament/ Vandaag was de jaarlijkse predikanten ontmoeting in Zuidplas. Dat betekent aan tafel met collega's vanuit de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, De N.H. Gemeente, De Molukse gemeente, de Pinkstergemeente, de Hersteld Hervormde Gemeente, de Gereformeerde Gemeente enz. Een bont en interessant kerkelijk landschap was vertegenwoordigd en luisterde naar een lezing van de "Driehoek" (Burgemeester, Politiechef en OM) n.a.v. pastorale zorg bij rampen. Nodeloos te zeggen dat we hopen dat dit verloren tijd is en dat iedereen ervan uitgaat dat zoiets zich nooit voordoet! Echter...je weet maar nooit. Collega's uit Alphen aan den Rijn waren vertegenwoordigt om hun verhaal te doen n.a.v. het schietincident in het winkelcentrum de Ridderhof.  Verder is zo'n ontmoeting natuurlijk ook nuttig om mensen te spreken, te netwerken en in de wandelgangen bij te praten. In zo'n drukke periode wil Dorien altijd graag dat ik naar haar omkijk. Ik houd haar dan maar het voorbeeld voor van Lot uit het O.T. "Mooie echtgenoot was die Lot. Toen zijn vrouw in een zoutpilaar was veranderd, heeft hij niet meer naar haar omgekeken." Shalom en blessies, Arie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten