zondag 15 augustus 2010

Israelreis 12 augustus



Shalom,

Eindelijk is het dan zover. De koffers zijn gepakt en we vertrekken naar de luchthaven van Luik. Dorien, Phil, Joke en ik. Na een goede vlucht, zoeken we het autoverhuurbedrijf. Helaas: de auto staat wel klaar, maar ik schijn niet genoeg credit te hebben op mijn creditcard. Niet dus. Na talloze telefoontjes (loopt in de papieren!) heeft men eindelijk de fout ondekt. De card was na een mislukte poging van het bedrijf onmiddellijk automatisch geblokkeerd. Lekker is dat!! Maar goed. We hebben ons autootje en kunnen nu het hele land doorkruisen.

Israelreis 13 aug.
Vandaag is het shabbat. Dat wordt een rustig dagje. Dat kan ook niet anders. Zonder auto kom je niet ver. Daarbij komt dat we van de nachtelijke vlucht ook best wel moe zijn. De hele nacht gevlogen en verder op het strand doorgebracht in afwachting van de kamer die nog moest vrijkomen. Geen straf overigens. Het was fantastisch weer en Tel Aviv bruist 24 uur per dag!
Na wat te hebben bijgeslapen, nog een bezoekje gebracht aan het strand. Heerlijk is het hier. Wel erg warm 35 graden. Puf, puf.

Israelreis 14 aug.
Vanmorgen een bezoek gebracht aan het oude Jaffa. Prachtige kleine straatjes, kunst galleries, terrasjes enz. Een bezoekje aan de Petruskerk gebracht. Hier bezocht Petrus immers Simon de Leerlooier. Daar zag hij het laken met onreine dieren in een visioen.
De auto eindelijk opgehaald. Nu even wat rondrijden om de weg te verkennen, de borden te lezen en de auto eigen te maken. Dat is goed gelukt. Niet in de laatste plaats omdat ik op een zandweggetje achter andere auto's aantufte en toch vast kwam te zitten, omdat ik niet genoeg snelheid maakte. Ik zweette peentjes, maar gelukkig waren er een aantal Israeli die de handen uit de mouwen staken en mij uit het zand omhoog getrokken hebben. Letterlijk en figuurlijk.
's Avonds lekker gegeten op een terrasje. Leuke mensen ontmoet. Je raakt ook zo aan de praat!

Israelreis 15 aug.
Vroeg opgestaan en de spullen gepakt. Een licht ontbijtje en vooruit met de geit. (Huyndai) De snelweg genomen naar Ceasarea. Het oude Amfitheater bezocht uit de tijd van Herodes. Daarnaast ook de archeologische opgravingen. Samen een stukje uit de Bijbel gelezen. Over Paulus die hier vertrok naar Rome, Pontius Pilatus die hier zijn hoofdkwartier had en Cornelius, de eerste niet Jood die tot geloof kwam in Jeshua.
Vervolgens doorgereden naar Haifa en de grot van Elia bezocht op de Karmelberg. De plaats waar hij de Baalpriesters doodde en een wolkje zag " als 'eens mans hand." De Bijbel komt tot leven!! De kabelbaan genomen heen en weer! Prachtig uitzicht.
Daarna door de vlakte van Jizreel (foto) naar Tel Megiddo. De opgravingen bezocht. Heel indrukwekkend. Ook hier lazen we Gods Woord. Over Har Megiddon (Openbaringen van Johannes) en over de stallen die Salomo hier bouwde.
Daarna naar Nazareth en de kerk van de Aankondiging bezocht. (foto) Ik ben al verschillende keren op deze plekken geweest, maar het blijft geweldig. Ook hier lazen we Gods Woord. Over Jezus die predikte in Nazareth. (Wat hem niet in dank werd afgenomen.)
Ik orienteer me tijdens deze dagen. Is mijn kennis toereikend? Kom ik overal binnen? Kan ik snel de weg vinden? Lukt de dagplanning. Gelukkig liep alles redelijk goed. We hebben genoten.
Na Nazareth zijn we doorgereden naar Tiberias. Inchecken in ons hostel. Lekker even douchen. Je zweet als een otter!! Daarna een wandeling naar het meer van Galilea! Het was al donker. Desondanks voeren de boten nog uit. Ook de vissers. Nu maar hopen dat de storm niet uitbreekt.
Tot zover.
Ik zeg Lehitraot en tot over een paar daagjes voor een verslag van het verdere verloop van onze reis.

Arie

1 opmerking:

  1. Hoi Arie,

    Ik sta wel bij je volgers maar ik krijg geen mailtje als je een nieuw A-Weetje hebt. Kun je dat herstellen?
    x Dorien

    BeantwoordenVerwijderen